torstai 5. tammikuuta 2012

Esittely ja tausta

Miten mä tähän päädyin?

Minä kuuluin niihin ihmisiin jotka luulevat ettei juoksu sovi heille. Että se jotenkin maagisesti sopii vain tietyn tyyppiselle ihmiselle, enkä minä kuulu niihin.Selityksiä oli monia ja ennakkoluuloja vielä enemmän. En jaksa. Selkä ei kestä. Mutku ja sitku...
Valitin miehelleni monta vuotta että "Minä niin haluaisin kuulua niihin ihmisiin jotka voivat juosta ja tykkäävät juoksemisesta" Ja vastaus oli aina "mene sitten juoksemaan! kyllä se siitä"

Vuonna 2008 keväällä kun esikoiseni oli 6kk menin lenkille. Kerran.

2009 saimme toisen lapsen ja minä sain välilevypullistuman. 2010 meni selkää jumpatessa (ilman suurempaa menestystä) ja olo oli aika toivoton. En ollut liikkunut vuosiin ja olo oli aika heikko.
Viimeinen niitti tuli keväällä 2011 kun polveni vääntyi laskettelurinteessä. Ymmärsin että syy siihen oli vain ja ainoastaan heikko fyysinen kunto. Päätin että näin ei tule tapahtumaan ensi vuonna ja että kunnonkohotus alkaa nyt!

Huhtikuussa lähdin lenkille. Laadin strategian että juoksen niin hitaasti kun voin minuutin, kävelen minuutin juoksen taas minuutin jne. Minuutin hitaan juoksemisen jälkeen yllätyin että jaksoin niin hyvin, ja päätin jatkaa juoksemista ilman kävelytaukoa vielä hetken. Ajattelin ensin että "tän biisin jälkeen kävelen" ja sitten "jaksankohan vielä yhden?" lopuksi olin juossut n. 3km putkeen ja oli ihan voittamaton olo!
Kotona sain paljon kannustusta ja intoa uudelle lenkille riitti. Seuraava lenkki oli jo paljon raskaampi, ja 2km jälkeen jouduin kävelemään pätkän. Entinten minä olisi heittänyt pyyhkeen tässä vaiheessa, mutta tajusin että juoksu on ylivoimaisesti helpoin laji minulle nyt tässä elämänvaiheessa, ja jos tää nyt jää niin se jäisi ikuisesti, joten jatkoin.

Alkuperäinen tavoite oli pystyä juoksemaan 5km ilman suurempaa ongelmaa ja 10km "jos on pakko".
Oli tarkoitus saada juoksu osaksi arkea, ja sen kautta vähän omaa aikaa.

En olisi millään uskonut että se veisi mennessään näin.

Nyt juoksen 7-15kmn lenkkejä 2-4krt viikossa. Uudenvuodenaattona ilmoittauduin HCR:lle ja tavoitteena olisi juosta se alle 2.15

En ehkä kutsuisi itseäni vielä juoksijaksi, mutta toivottavasti jonain päivänä.

/Sofia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti